Frågor till DNVA-texten

1. Varför måste man kunna upprepa expriment?
Svar: För att om man får samma resultat flera gånger, så kan man vara säkrare på att det är så.

2. Vad har man diagramen till?
Svar: Det har man för att man ska kunna illustrera sina mätvärden på ett tydligt sätt.

3. Vad är en variabel?
Svar: Det är mätbara förutsättningar.

4. Vilken variabel har vi mätt ett flertal gånger i våra sockerexperiment?
Svar: Vattnets tempratur.

5. Vilka variabler brukar vi se till att de är samma när vi experimenterar med socker?
Svar: Hur mycket socker vi andvänder och hur mycket vatten vi har.

6. Vad är empiri?
Svar: Det är vetenskapliga undersökningar av verkligheten.

Här är texten med svaren. tryck på DNVA-länken.

Egen socker-labb

Matrial:
Vatten, Bägare och strösocker.

Hypotes:
Jag tror att om man har mycket vatten så går det snabbare än om man har lite vatten.

Genomförande:
Jag hällde i 50 ml kallt vatten i en bägare. jag hällde i en tesked socker. Samtidigt som jag hällde i sockret började jag ta tid och röra om. det tog 1min och 27s.
Sen hällde jag i ca 113ml kallt vatten och gjorde samma sak.Det tog 1min och 8s.
Sen hällde jag i 200ml kallt vatten i en bägare och gjorde samma sak. Det tog 56s.

Resultat:
Det tog längre tid om man hade lite vatten.

Slutsats:
Det tar mindre tid om man har mycket vatten, och det tar längre tid om man har lite vatten.

Här är ett diagram av resultaten.






En till

Här är en annan bild som Håkan villa ha med också

Socker labb diagram

Här är diagramet från socker labben i tisdags.  =)Här är diagramet från socker labben.   =)

Socker labb

I tisdags gjorde vi en labb som handlade om att man skulle göra socker till sockervatten. Vi andvände oss av: strösocker och vatten.
Först fick alla samma saker att hålla på med (kallt vatten och sockerbitar), det tog ganska lång tid. Sen tog Håkan fram varmvatten, en stor borste, en stor skål och florsocker. Alla sa att han fuskade bara för att han hade varmt vatten och sånt, han erkände det men sa att det han ville var att få oss förstå vad han ville lära oss, altså att alla behöver ha samma förutsättningar för att kunna utföra samma labb.
Vi hällde i strösockret i en bägare fylld med vatten. Precis när man hällde i sockret skulle man starta ett tidtagarur. När allt socker var borta skulle man stoppa tidtagaruret. Men själva poängen var att alla grupper skulle ha olika varmt vatten. En grupp hade hett vatten, en grupp hade ljumet vatten, en grupp hade ljumet, kallt och en grupp hade iskallt vatten. Det Håkan ville komma fram till var att det gick fortare att göra sockret till vatten om man hade varm vatten. Sen i slutet gjorde vi ett diagram av resultaten.

Salt och sand igen

Genomförande.
Salt och sand blandas i en bägare. håkan häller vatten i bägaren. han rör om i bägaren med en metall sak. han gör en observation. han ser att vattnet är klart och att det ligger sand i botten.
han stoppade ett kaffefilter i en tratt. han setter ner tratten med kaffefiltret i en e-kolv. han häller i blandningen i tratten med filtret i. sanden fastnar i filtret medan saltet blev vatten och och rann igenom filtret till e-kolven, men det var fortfarande lite vatten i sanden.
sen kokar han vattnet som ligger i e-kolven på en värmeplatta.

Vart tog saltet vägen.
Jag tror som jag skrev tidigare att saltet ligger i vattnet.

Slutsatts.
Saltet hamnade i vattnet som jag trodde och när han kokade det blev det salt igen. Sanden fastnade i filtret som jag skrev.

Salt och sand

Uppgift:
Skilja mellan salt och sand

Matrial:

Blandning av salt och sand, värmeplatta, bägare, vatten

Hypotes:
Saltet kommer att dunsta av med hjälp av kokande vatten och sanden kommer att stanna på bottnen.

Genomförande:

Vi hällde i blandningen i en liten bägare med vatten i. vi kokade upp vattnet.

Salt och sand

1.Vi hämtar grejerna

2.Vi häller i blandningen i en bägare och ser vad som händer. Vi tror att saltet kommer bli vatten och sanden kommer att vara sand. Det funkade inte

3. sen testade vi att koka vatten på en värmeplatta med blandningen i.

Hastighets labb

Vem gör vad Sträcka (m) tid (s) Hastighet (m/s) Hastighet (km/h)
Axel går fram och tillbaka i korridoren. 84m 108s 0,39 m/s 1,4 km/h
Niklas springer genom korridoren 42m 10s 4,2 m/s 15,12 km/h

RSS 2.0